Markéta Bidlasová autorka, dramaturgyně a lektorka
Studovala DAMU v Praze, obor dramaturgie. Pracovala jako kmenová dramaturgyně v Činoherním studiu v Ústí nad Labem (1993–2001), ve Švandově divadle na Smíchově (2003–2009) a v Divadle Komedie (2012–2016). Externě pak v pražských divadlech: Činoherní klub, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo Labyrint, Divadlo v Celetné a v posledních letech také v Klicperově divadle v Hradci Králové.
Je autorkou několika divadelních her – např. Kurva svatá, Podzimní hra a Her master’s voice a také dramatizací např. Osm a půl a půl, Profesionální žena a Tři stařeny. Za svou hru Pastička, která byla uvedena v Divadle Husa na provázku a A studiu Rubín, získala 2. Cenu Nadace Alfréda Radoka za nejlepší původní českou hru roku 1995. Hra byla přeložena do několika světových jazyků.
Je autorkou scénáře k filmu Jako nikdy (režie Zdeněk Tyc, 2013), který získal Cenu Trilobit společnosti Fites, nominaci na Cenu české filmové kritiky a také na Výroční cenu České filmové a televizní akademie Český lev. Její filmový scénář Eldorádo (společně se Zdeňkem Tycem, získal 3. místo v Ceně Sazky za nerealizovaný filmový scénář za rok 2005.
Od roku 2016 vede Kursy tvůrčího psaní při Národním divadle v Praze. V roce 2017 vedla tvůrčí seminář na Vysoké škole kreativní komunikace v Praze.
Jiří Ondra režisér, autor, dramaturg a terapeut
Studoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla (vedoucí M. Krobot). Pracoval jako umělecký šéf Divadla D21 v Praze (2012–2017) a současně působil jako kmenový režisér a dramaturg v Divadle rozmanitostí v Mostě (2010–2020). Od roku 2018 režijně a autorsky spolupracuje s A studiem Rubín, kde vytvořil inscenace Thelma a Selma a Perníková chaloupka – čekání na lopatu. Jako režisér i autor v minulosti spolupracoval také například s Divadlem Lampion Kladno, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Horáckým divadlem Jihlava, Slezským divadlem v Opavě, Teatr Novogo Fronta a Kolonie, z. s.
Věnuje se divadelní tvorbě nejen pro dospělé, ale také pro děti a mládež. Inscenace Pozor děti, přijela k nám pouť podle autora Mika Kennyho (Divadlo rozmanitostí Most) získala cenu odborné poroty za nejlepší inscenaci festivalu Dítě v Dlouhé 2018. Kromě divadla spolupracuje také s Českým rozhlasem. Je také autorem scénářů, dramatických i písňových textů.
Mimo autorskou a inscenační činnost se věnuje teatroterapii. V Dětském domově Lety spoluzaložil divadelní soubor Pasažéři. Dále vedl uskupení ZAZRAKEM, divadelní soubor herců se zrakovým handicapem při Tyflocentru Praha, o. p. s. Od roku 2012 působí též jako lektor divadelního studia pro děti a mládež Dětský talent v Praze.
Účastníci
Jitka Herčíková
„Autor v domě. Nejdřív se člověk samozřejmě bojí, že ho nevyberou. Pak se hluboce raduje, že se to podařilo. Následně se vyděsí, že bude muset fakt začít psát. Koncentrát veškerých emocí ještě před prvním setkání. To je samo o sobě námět na menší monodrama. Akorát pak už je to jen dobrý. Obrovská podpora ze všech stran, inspirace a svoboda. Zvlášť ve chvíli, kdy to moc nejde a přijdou pochybnosti. A taky když se smějou na těch správných místech. Tohle přeju zažít každýmu.“
Práce
Eliška Peřichová
„Historky o všech možných houbách a jejich využití, o dětech, školách, filmech a knihách, pronájmech, prapodivných pracovních vztazích... kafe a cígopauzy... to všechno prostupuje a navazuje na hlasité čtení; komentáře a otázky autorů, posluchačů i kritiků v jedněch osobách; na následné diskuze, doporučení i vystřelené nápady. Zkrátka poklidná, ale nabitá a nabíjející odpoledne v Rubínu, která vás popostrčí, když se zaseknete a vykolejí, když se zacyklíte.“
Práce
Marie - Luisa Purkrábková
„Po cestě do Rubínu mi běží hlavou, že se asi musela stát chyba. Je mi trapně, bojim se, že prostě nejsem dost dobrá. Následně mě uklidňuje rozebírat texty ostatních a smaltalky s přesahem o kuřácký pauze. A taky to, že nemusim dokazovat, jestli jsem dost dobrá, ale prostě můžu sdílet svoje pokusy s někým, koho to fakt zajímá. Takže pak po cestě z Rubínu málem vběhnu pod jedoucí tramvaj, protože mám hlavu plnou nápadů a chuť bejt co nejdřív doma, abych si je zapsala. Prostě stimul.“
Práce
Alexej Sevruk
„Autor v domě. Malá osobní utopie. Psaní. Čtení. Povídání o psaní. Prostor, kde sdílíš své tvůrčí nápady, plány, inspirace, ale i obavy a pochybnosti, a to v kruhu chápavých zkušenějších kolegů. Porozumění, pobídka, terapie sdílením. Horká koupel a studená sprcha. Jedno procento patří inspiraci. Zbytek – ten za vás nikdo neudělá. Ale může vás k tomu vést. Pozvolna, během víkendových setkání v Rubínu.“
Práce
Tereza Trusinová
„Když jsem se hlásila do Autora v domě, strašně jsem se bála. Byla jsem hloupá, neměla jsem důvod se bát. Rubín je místo porozumění, kde můžeš napsat prakticky cokoliv a říct prakticky cokoliv. Vždycky přijde odezva, sice možná bude jiná, než čekáš, ale vždycky tě posune dál. A o to tady jde. Rubín je místo porozumění, kde každej máme svoje místo. Vážně. My, autoři, dodržujeme přísnej zasedací pořádek a Jirka, Markéta a Dagmar místa mění, aby zamíchali kartama. Tak už to v životě chodí.“