Pokud chceš napsat divadelní text, přihlas se do našeho projektu Autor v domě. Můžeš tvořit a psát ve spolupráci se dvěma zkušenými tutorkami – Dagmar Fričovou a Lucií Ferenzovou! Ovšem pozor! Nejen samotný Rubín, ale i Autor v domě slaví jubilejní rok! A proto pátý ročník bude opravdu speciální. Doslova unikátní. Autorkou nebo Autorem v domě bude jen a pouze jedna nebo jeden, zkrátka jedna osoba či bytost!
V Rubínu budeš jako doma. Svůj text budeš konzultovat s Dagmar a Lucií, ale můžeš s nimi chodit nejen na rubínovské inscenace a pak o nich debatovat nebo mlčet na baru u dvojky, dostaneš možnost zapojit se do rubínovského zkoušení a pozorovat celý proces a taky debatovat s předchozími tutory, kterými byli třeba Ondřej Novotný a Máša Nováková. Na závěr, nečekaně tradičně, se Tvůj text uvede ve scénickém čtení u nás v Rubínu. A kdo ví, možná se právě Tvůj text objeví i v našem repertoáru. Chceš? Tak nám pošli svou přihlášku do 31. 3. 2023!
Autor v domě je otevřen všem autorům a autorkám bez rozdílu věku i zkušeností. Tutoři spolu s uměleckou šéfkou A studia Rubín budou účastníky vybírat na základě těchto zaslaných podkladů:
Vše zašli na e-mailovou adresu astudiorubin@gmail.com a v předmětu uvěď „Autor v domě“. Přihlášky přijímáme nejpozději do 31. 3. 2023 23.59. Vyhlášení vybraných Autorů v domě, které Dagmar a Lucie pozvou na kafe, proběhne 17. dubna! A výsledná autorská bytost? Tu odtajníme krátce na to!
Autor v domě je autorská dílna, která podporuje vznik nových divadelních textů. V rámci českých nezávislých divadel je jedinečnou iniciací, jejímž výsledkem jsou nejen nové divadelní texty (zatím jich máme osm), ale také jejich scénická čtení či inscenace a v neposlední řadě i noví autoři.
Naše autorská dílna reaguje na dlouhodobě neuspokojivou situaci současné české dramatiky. Její podoba je inspirována několika modely v německé jazykové oblasti, kde existuje velká řada dílen, seminářů, festivalů, ale i studijních oborů. Tato péče se následně odráží ve velkém množství každoročně vznikajících kvalitních a nezaměnitelných textů a v širším kontextu i ve vyspělé divadelní kultuře obecně.
V zimě každého roku jsme vypsali výzvu, do které se mohli přihlásit autoři a autorky bez rozdílu věku a zkušeností. Na základě zaslaných textů vybrala naše porota skládající se ze dvou tutorů a umělecké šéfky Rubínu tři až pět autorů. Ti se v rámci autorské dílny setkávali po dobu osmi měsíců s tutory na pravidelných kolokviích, která sloužila jako platforma k tolik potřebné reflexi a vedení angažovaného dialogu. Pro vznik podnětných tvůrčích dialogů byly konzultovány nejenom texty účastníků, ale i samotných tutorů, a to od jejich základní ideje až po finální tvar. Autoři tak mohli své texty nejen dávat v pléna, číst nahlas, zkoušet si, co funguje a co nikoliv, ale zároveň se museli také zamýšlet nad texty svých kolegů.
Síla naší tutorské skupiny je vždy rozložena tak, aby začínajícím autorům zprostředkovála důležité postřehy z vlastního procesu tvorby, své zkušenosti s výstavbou divadelního textu (možné přístupy, formulace tématu, případně práce na postavách, jejich charakterizace, budování situací, jazyková složka). A zároveň aby mezi tutory byli i praktikující divadelníci – režiséři a dramaturgové, kteří mohou začínajícím autorům přiblížit proces práce a přemýšlení o textu při jeho inscenování.
Našimi tutory již byli autor a matematik René Levínský, režisérka a dramaturgyně Lucie Ferenzová, autor a dramaturg Ondřej Novotný, dramaturgyně a autorka Simona Petrů. V roce 2021 pod vedením autorky Markéty Bidlasové a režiséraka Jiřího Ondry psali své texty Alexej Sevruk, Eliška Peřichová, Luisa Marie Purkrábková, Jitka Herčíková a Tereza Trusinová. Posledního ročníku se pod vedením autora, režiséra a herce Karla Kratochvíla a dramaturgyně a autorky Máša Nováková upsali Rubínu Matěj Kratochvíl a Eliška Houserová.
„Po cestě do Rubínu mi běží hlavou, že se asi musela stát chyba. Je mi trapně, bojim se, že prostě nejsem dost dobrá. Následně mě uklidňuje rozebírat texty ostatních a smaltalky s přesahem o kuřácký pauze. A taky to, že nemusim dokazovat, jestli jsem dost dobrá, ale prostě můžu sdílet svoje pokusy s někým, koho to fakt zajímá. Takže pak po cestě z Rubínu málem vběhnu pod jedoucí tramvaj, protože mám hlavu plnou nápadů a chuť bejt co nejdřív doma, abych si je zapsala. Prostě stimul.“
„Autor v domě je příležitost tvořit v dialogu, podělit se o samotu, která běžně provází psaní, rozcupovat ji a znovu poskládat, přetavit ji do radosti z tvorby a dojít od slova k činu a dílu. Autor není text, ale téma. Autor v domě je stůl, u kterého si uvědomíte, o čem chcete doopravdy psát.“
„Takovej ten nejlepší kámoš, co si nedělá servítky a řekne vám to všechno na rovinu. Takovej ten kámoš, co si váš text jako fakt přečte. Má pro vás pochopení, ale i připomínky a dokope vás se přemoct a vystoupit ze svý zóny autorský pohodlnosti! Inspirativní debaty o devadesátkách, politický situaci a indickejch masérech samozřejmostí.“