Drama revival 4 autoři – 4 nové hry – 4 jazyky

Scénické čtení nových divadelních her mladých autorů z České Republiky, Slovenska a Ukrajiny, které reagují na současné události a trendy v zemích střední a východní Evropy.

Pořádá PerformCzech / Institut umění - Divadelní ústav ve spolupráci s A studiem Rubín.



NE 12. 11. / 18.00

– Oksana Grytschenko (UA): I wil Return
režie: Anna Turlo
hrají: Anastasia Kravchuk, Vira Timofeeva, Anna Herasymenko, Olesia Usata
(čtení proběhne v ukrajinštině s českými a anglickými titulky)

– Tomáš Ráliš (CZ): Slučitelné díly
režie: Lucie Ferenzová
hrají: Dan Kranich, Hynek Chmelař, Šimon Krupa, Marek Flutka, Lucie Roznětínská, Kateřina Bejčková
(čtení proběhne v češtině s anglickými titulky)

– Diskuze s režiséry a autory o scénických čteních


PO 13. 11. / 18.00

– Dagmar Fričová (CZ): Miláčci
režie: Ondřej Štefaňák
hrají: Agáta Kryštůfková, Nataša Bednářová, Johana Kolomazníková, Hynek Chmelař, Šimon Krupa, Jan Grundman, Jakub Tvrdík
(čtení proběhne v češtině s anglickými titulky)

– Alžběta Vrzgula (SK): Happy End (Rekonštrukcia)
režie: Jan Frič
hrají: Nataša Bednářová, Maria Ševčíková, Jaro Viňarský
(čtení proběhne ve slovenštině s anglickými titulky)

– Diskuze s režiséry a autory o scénických čteních



ANOTACE HER


Oksana Grytsenko – I Will Return 

Sonia and Ania are two teenagers who meet in a summer camp in Crimea, where the Russian authorities bring Ukrainian children allegedly for a vacation but in fact for deportation. Friendly and open minded Sonia doesn't have much in common with sociophobic Ania except for their resistance to the camp rules and determination to go back to the government-controlled part of Ukraine. But their way home will be marred by hard choices, bitter losses and multiple tests of their friendship. 

Tomáš Ráliš – Slučitelné díly

Young adult noční můra s dávkou temné krimi, ve které dochází k rekonstrukci konce jednoho přátelství. Ale zatím je Savo v partě. Odborné učiliště, stará zaplivaná zastávka. Odborné učiliště je taky škola. Savo se učí opravovat auta, pracovat s díly, rozebírat. Intr je šedivý blok, osina v zadku, zadku všeobecného vzdělávání. Je to celkem depka. I když v partě je sranda, ne? Tohle není high school musical, tohle je blackmetalové requiem za školáky v bývalém východním bloku, jejichž život skončí na pracáku a v rukou exekutora. Každý se s tím vyrovnává po svém. Alkohol, cigarety, fet, porno, alkohol, fet, fet, agresivita, fet, kompulze, exploze, erekce, erupce. Intr. Intr je máma, která je cítit savem. Ono není úplně co jiného dělat. Ono není úplně kam jít. Ti šťastnější mají právě partu, jako náš Savo, s ní auta, rap a prostě všechno, co dobře bolí, co tvrdí a rozbíjí to šedivý ticho a tíseň. A co se stane, když někdo trhá partu? Co když se někdo chce trhnout? 

Dagmar Fričová – Miláčci 

Rodina. Máma, táta, syn a dcera. Děti už jsou dospělé, zdá se, jako by ty všechny velké úkoly spojené s pokračování rodu, výchovou a praktickým životem byly vyřešeny. Ale asi tomu tak není. Táta hořce pláče na gauči. Máma bilancuje a občas neví, jestli si tenhle život opravdu zvolila sama. Dcera říká, že nechce mít děti a syn má jedno velké tajemství. A do toho přijde babička a strýc. Zkrátka rodinná pohoda. Na to všechno se ze zdi dívá oficiální portrét „dcery národa“, jedné konkrétní ženy z 19. století, které se o osud nepostaral nikdo menší než český národ. A bohužel ten osud nemá úplně hezký konec. Ale jak vlastně souvisí „dcera národa“, Zdeňka Havlíčková, se současnou rodinou, kde se všechny ženy jmenují Zdeňka? Není toho na jednu rodinu, jeden osud trochu moc? Možná už jen schází, aby začalo zemětřesení. A ono taky začne…
Hra o tom, jak těžké je hrát role, které nechceme a jak je nesnadné neplnit cizí očekávání a také o 19. století v nás. A tak trochu i o nejedné dceři slavného otce, dceři národa i otci zakladateli a příbězích, které nikdo nedá dohromady.

Alžběta Vrzgula – Happy End (Rekonštrukcia) 

Predvečer Veľkého dňa. Bude to začiatok novej životnej etapy alebo koniec sveta. Nič medzitým neexistuje.
Do zanietených stretov životných optík hrá svadobná kapela všetky tie pleasures, ktoré sú síce guilty, ale aj presné ako delfská veštba. Feminizmus, pochybný humanizmus Európy či hľadanie pozitívnej maskulinity - rýchlo a hlboko do týchto tém načrú postavy, ktoré vyšli z antických mýtov aj popkultúry 20. storočia. Spoznáme v ich archetypálnych príbehoch sami seba? A vieme vlastne, na akých mýtoch stojí naša spoločnosť? Stojí naša spoločnosť vlastne ešte vôbec? Nemilosrdná hudobná komédia pre divákov 15+, ktorí radi študujú vlastnú identitu a svoju pozíciu vo vzťahoch a svete.



O projektu

PerformCzech SKILLS: Drama Revival se zaměřuje na tvorbu, překlady a cirkulaci současné dramatiky. Jeho jádrem je vznik 4 nových divadelních textů pro mladé publikum, které reflektují aktuální společenskou a politickou situaci v regionu střední a východní Evropy. Texty píší autoři*ky z ČR, Slovenska a Ukrajiny Dagmar Fričová (ČR), Oksana Grytsenko (Ukrajina), Alžběta Vrzgula (Slovensko) a Tomáš Ráliš (ČR) pod vedením domácích i zahraničních mentorů*ek. Výstupem projektu jsou rovněž překlady těchto nově vzniklých textů do anglického jazyka, popř. do češtiny, slovenštiny a ukrajinštiny a jejich prezentace formou scénických čtení spojená s odbornou konferencí.  

Pořadatelem projektu je PerformCzech / Oddělení mezinárodní spolupráce, Institut umění – Divadelní ústav
Spolupořadatelé projektu: A studio Rubín, Divadelný ústav Bratislava, National Union of Theatre Artists of Ukrain
Děkujeme za podporu: Národní plán obnovy, Ministerstvo kultury ČR a Evropská komise - NextGenerationEU

Projekt je finančně podpořený Ministerstvem kultury ČR, NPO a NextGenerationEU - European Union.